На новому ринку електроенергії важливою є роль державного регулятора – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Національна комісія має повноваження обмежувати імпорт, запроваджувати цінові обмеження, регулювати тарифи, впливати на фінансовий стан державного підприємства «Гарантований покупець».
Ринок електроенергії залишається дуже волатильним, через що інколи в його роботу доводиться втручатися адміністративно. Відразу після запуску нового ринку ціна електроенергії зросла для підприємств на 30%, потім після змін у покладанні спеціальних зобов’язань і з розвитком імпорту ціна відчутно впала, втрутилися відповідні державні органи, і ціна знову зросла до достатньо високого рівня. Поки не зрозуміло остаточно, як працює ринок за сьогоднішніх умов покладання спеціальних зобов’язань.
Олексій Оржель, голова Міністерства енергетики та захисту довкілля, вніс пропозицію щодо обмеження пропускної потужності, що виноситься на аукціон компанії “Укренерго” на перетині з Білорусією та Росією. Через незвично теплу погоду на складах залишається забагато вугілля при великому обсязі атомної генерації, мінімальному рівні теплогенерації та зростанні частки відновлюваної енергетики. З одного боку, для збільшення генерації та виплат заробітної платні шахтарям необхідно спалювати більше вугілля, з іншого — обмеження імпорту є дуже серйозним і відповідальним рішенням, так як імпорт сприяє конкуренції. Розумні межі імпорту, за яких можна оцінити його вплив на конкуренцію — 2-3%. При обмеженні імпорту ціни на ринку зростуть, або їх формування стане не контрольованим, від чого постраждають споживачі та економіка в цілому.
Національна комісія, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, отримала повноваження обмежувати ціни за істотних умов, однак в законі чи підзаконних актах нема чіткого визначення істотності умов, обов“язок визначати їх істотність покладається на регулятора.
Дуже важливу фунцію у перші місяці роботи нового ринку виконували цінові обмеження, які сприяли регулюванню ринку за умов надзвичайної волатильності та обмежень імпорту. Зараз ціни не перевищують цінових обмежень, таким чином вони виконують роль запобіжного чинника.
Створено законопроект про запровадження energy storages із метою покращення балансування енергетичної системи.
Опрацьовується модель сертифікації національної енергетичної компанії “Укренерго”.
В НКРЕКП запускають процес ротації кадрів та роботу конкурсної комісії.
Розглядається можливість об’єднання ринку електроенергії Бурштинського острову та Румунії, Словаччини, Угорщини та Чехії.
Розробляється комплекс стратегічних заходів для вирівнювання дефіциту в державному підприємстві “Гарантований покупець” та вирішення системних проблем об’єднаної енергетичної системи.
Кабінет міністрів розглядає ініціативу щодо підвищення тарифів на електроенергію для побутових споживачів, які споживають більше 500 кВт*год на місяць. Перехресне субсидіювання промисловістю побутових споживачів складає більше 60 млрд грн.
НКРЕКП розглядає можливість запровадження стимулюючих тарифів для мережевих компаній, запровадивши стимулююче регулювання з двома ставками дохідності. Стимулюючі тарифи необхідні для залучення інвестицій.