Новини компанії

Розвиток відновлюваної енергетики в Україні

Однією з вимог сучасного світу є поступовий перехід на відновлювані джерела енергії із відмовою від викопних видів палива. В Україні проявляються певні зміни клімату, і це вимагає прийняття відповідних рішень.


Міністерство енергетики та довкілля наразі готує рішення для готовності до складнощів у майбутньому. Створюється проект бачення енергетичного “зеленого” переходу до 2050 р. та заходи із реформування вугільної галузі і податок на викиди СО2. Цих заходів не буде достатньо для стабільності на енергоринку.


Існують проблеми, не вирішені раніше: поквапний запуск нового ринку електроенергії, неприведення вартості відновлюваної енергії до економічно обґрунтованої, відсутні потужності для маневрування.


Джерела відновлюваної енергії займають важливе місце в стратегії розвитку енергетики. В Україні в 2020 р. працюватимуть так звані “зелені” аукціони з метою сприяння зниженню вартості енергії для населення. Втілення нової стратегії потребує прийняття невідкладних і непростих рішень.


Привабливість “зелених” тарифів є важливим стимулом для розвитку ринку відновлюваної енергії. У 2018 р. було терміново зменшено “зелений” тариф, а розгляд Верховною Радою необхідних змін до діючого законодавства затягнувся. Маємо такі наслідки:


- “зелені” аукціони можливо запустити не раніше 2020 р.;


- вводяться в експлуатацію “зелені” потужності за завищеним тарифом (тариф на сонячні — найвищий у Європі);


- 42 млрд грн заплатять за відновлювану енергетику споживачі в 2020 р.;


- необхідність обмеження роботи дешевої атомної генерації;


- збалансовування “зеленої” генерації теплоелектростанціями та, відповідно, збільшення викидів шкідливих речовин;


- ймовірність дефолту за виплатами інвесторам у відновлювальну енергетику.


Сукупність факторів призведе до зростання вартості електроенергії для споживача, що стане серйозною проблемою з урахуванням складної економічної ситуації. Ситуація погіршується через зниження бізнесової активності великих споживачів електроенергії, викликаної несприятливими умовами на ринку, та поступового зниження промислового споживання електроенергії.


Міністерство енергетики та захисту довкілля докладає зусиль для пошуку компромісного вирішення проблеми, наприклад, ініціювало створення платформи для обговорення ситуації з інвесторами, міжнародними організаціями та фінансовими установами.


Завдяки обговоренням напрацьовано пакет заходів для стабілізації ситуації як з боку держави, так і з боку інвесторів (відміна субсидування втрат в електромережах, стабілізаційне становище для всіх, хто потребує реструктуризації, та добровільна реструктуризація, покращення попередніх договорів в умовах “зеленого” тарифу, встановлення справедливої ціни для значних споживачів електроенергії, зменшення термінів введення в експлуатацію об’єктів відновлюваної енергетики, нові положення щодо відповідальності за недотримання балансу).


Не всі народні депутати України та учасники ринку відновлюваної енергетики підтримали пропозиції Міністерства енергетики та захисту довкілля та сформулювали проєкт Закону України № 2543. Законопроєкт спричинить зростання цін для споживачів і невиконання зобов'язань перед інвесторами у відновлювану енергетику.


Міністерство енергетики та захисту довкілля закликало не підтримувати законопроєкт № 2543.