Новини компанії

Внесено зміни до Закону України “Про публічні закупівлі”: які з’явились нововведення і на що потрібно звернути увагу?

Обставини воєнного часу вносять свої корективи, але потреба в прозорих закупівлях нікуди не зникла. Однак тепер на рівні із прозорістю критично важливими є швидкість та простота. Експерт Energy 365 підготував для вас детальну інформацію та аналіз змін, які були внесені до Закону України “Про публічні закупівлі”.

10 вересня 2022 року набули чинності останні зміни до ЗУ “Про публічні закупівлі”.
Відповідно до цих змін встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

19 жовтня 2022 року набрала чинності Постанова КМУ від 12 жовтня 2022 р. №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» визначено особливості проведення публічних закупівель у період дії воєнного стану, про що свідчить інформація в Урядовому Кур’єрі та оприлюднено на офіційному сайті КМУ. 

Відтепер невизначеності закуповуватися згідно ЗУ “Про публічні закупівлі” чи згідно Постанови КМУ від 28.02.2022 р. №169 “Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану”, до якої протягом дії правового режиму воєнного стану вносили безліч змін не буде. Усі Замовники (крім державних замовників у сфері оборони та служби державного замовника) закуповуються відповідно до ЗУ “Про публічні закупівлі” з особливостями Постанови КМУ №1178 з 19.10.2022 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. Строки стали коротші, вимоги простіші та додалося декілька новинок що полегшить роботу закупівельників під час дії військового стану.

Як обрати процедуру закупівлі відповідно до Постанови КМУ №1178?


Предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708.
За рішенням замовника його відокремлений підрозділ може здійснювати закупівлю самостійно для задоволення потреб такого підрозділу. У такому випадку предмет закупівлі визначається замовником окремо для відокремленого підрозділу. Інформація про потребу в закупівлі, що повинна бути здійснена відокремленим підрозділом, вноситься до річного плану замовника.
Якщо у замовника виникла додаткова потреба* (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним вже була здійснена у поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійсненазамовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями.
*- додаткова потреба на закупівлю електричної енергії до кінця 2022 року, якщо Замовнику не вистачило обсягів по договору.

Відповідно до Постанови КМУ №1178 проведення «Відкритих торгів з особливостями» схематично виглядає так:

В тому числі змінилися вимоги до учасників та періоди оскаржень, тому розглянемо зміни в порівнянні:


Увага! Що нового?

Тепер Замовник може дозволити учаснику подавати пропозицію вище очікуваної вартості. Замовник в ТД обов’язково зазначає інформацію про прийняття чи неприйняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів.
Якщо замовник зазначає в ТД, що буде розглядати пропозиції вище очікуваної вартості, то він обов’язково має зазначити про прийнятний відсоток перевищення ціни тендерної пропозиції над очікуваною вартістю.
Якщо замовник не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення, або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації, то замовник відхиляє таку тендерну пропозицію відповідно до абзацу тринадцятого пункту 40 цих Особливостей.

Для того, щоб зрозуміти, як діяти замовнику, ми зробили невелику схему. Тож, якщо не знаєте що робити, коли вам подали пропозицію вище очікуваної вартості, скористайтесь нею.
Учасник подав пропозицію, яка перевищує очікувану вартість:

Зміни в підставах для укладання додаткових угод:


Звертаємо увагу замовників!

Згідно з абзацом третім пункту 2 постанови № 1178 закупівлі товарів, робіт і послуг, що розпочаті до набрання цією постановою чинності, завершуються у порядку, що діяв до набрання цією постановою чинності.



Сподіваємось, дана інформація зможе допомогти вам зрозуміти деталі і полегшити роботу. Віримо, що кожна чергова зміна сприятиме підвищенню ефективності закупок в непростий для країни час.
Тримаймося та віримо в Перемогу!