Новини компанії

За яких умов споживач співпрацює з Постачальником універсальних послуг

Законом України «Про ринок електричної енергії» заборонено одній і тій же компанії одночасно оперувати електромережами і здійснювати поставку електроенергії. Звичні обленерго (природні монополісти з постачання електроенергії) розділилися на дві окремі компанії – оператора системи розподілу (ОСР) та постачальника універсальної послуги (ПУП).

Мета створення постачальника універсальних послуг – це надання універсальної послуги, тобто постачання електричної енергії побутовим та малим непобутовим споживачам, що гарантує їхні права бути забезпеченими електричною енергією.

Ціна універсальних послуг не може змінюватися самостійно електропостачальником. Усі розрахунки здійснюються згідно з Порядком формування цін на універсальні послуги, затвердженим постановою НКРЕКП. У цьому документі чітко визначена формула, за якою формується ціна універсальної послуги. Відтак, ціна є чітко регульованою державою. Це ціна купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії, тариф на послуги ПУП, тарифи на послуги оператора системи передачі та оператора системи розподілу.

За всіма іншими критеріями ПУП нічім не відрізняється від інших постачальників і має однакові права та обов’язки визначені законодавством, яке регулює відносини в сфері купівлі продажу електроенергії.

Порядок зміни постачальника визначений Розділом VI «Зміна електропостачальника» Правил роздрібного ринку електричної енергії.

Перешкодою, яка може завадити зміні постачальника, є наявність заборгованості перед діючим постачальником та умови договору, які передбачають наявність штрафу за дострокову зміну. І це є загальними умовами для всіх постачальників, в тому числі і для ПУП. Обленерго, як оператор системи розподілу, не має права втручатись у взаємовідносини постачальників, а якщо таке втручання має місце, то це є порушенням ліцензійних умов, забезпечення виконання яких покладено на НКРЕКП. Тому у випадку створення штучних перешкод у зміні постачальника, споживач маж право звернутись до НКРЕКП, що є дієвим способом захисту порушених прав споживача.