Новини компанії

Що чекає на українців після встановлення нових граничних цін на РДН, ВДР та балансуючому ринку?

27.09.2022 року Постановою №1221 НКРЕКП затверджено Методику визначення істотного коливання цін та встановлення граничних цін на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку та балансуючому ринку (далі – Методика), яка набирає чинності з моменту її оприлюднення.
Постанову оприлюднено на офіційному веб-сайті регулятора 27.09.2022.

Методика передбачає:
1) порядок визначення істотного коливання цін на ринку «на добу наперед» (далі – РДН), внутрішньодобовому ринку (далі – ВДР) та балансуючому ринку;
2) процедуру встановлення граничних цін на РДН, ВДР та балансуючому ринку.
Вищезазначена методика впливає на всіх суб’єктів господарювання через встановлення державою граничних цін на РДН, ВДР та балансуючому ринку.
Відповідно до абз. 6 п. 3.2. Методики, рівень граничних цін має впливати на формування вільної (ринкової) ціни у мінімальний спосіб.
При цьому, з липня по вересень спостерігалося суттєве підвищення цін на організованих сегментах ринку на 11-15% щомісячно. Окрім того, з 1 по 28 вересня ціна на РДН досягала рівня 95% від встановленого максимального обмеження у 519 годинах з 672, що свідчить про значний вплив граничних цін на формування вільної (ринкової) ціни.
Наявність таких істотних коливань дає право НКРЕКП розпочати процедуру перегляду поточних граничних цін в сторону їх підвищення.
Практика минулих підвищень граничних цін показала, що фактичні ціни на організованих сегментах ринку досить швидко досягають рівня нових граничних цін.

РДН – ціноутворюючий сегмент ринку електроенергії.
З початку війни він обмежений нижніми та верхніми граничними цінами (прайс-кепами, price cap).
При тому, ринок поділений за часом доби на денну зону (з 7 ранку до 23 вечора) та нічну зону (з 23 вечора до 7 ранку).
В нічні часи споживання менше, тому електроенергія дешевша. Тому і прайс-кепи нижче.
Так, з 1 серпня 2021 року граничні ціни на РДН були підвищені:
з 1 по 7 і 24 години – з 1,24371 до 2,00 грн/кВт.год (+61%);
з 8 по 23 години – з 2,65599 до 4,00 грн/кВт.год (+51%).
При цьому, вже 1 серпня 2021 року фактичні ціни на РДН досягли граничних цін в окремі години доби.

В результаті дії постанови НКРЕКП встановлено нові граничні ціни на такому рівні:
·       На РДН:
- 2 476 грн/МВт-год - максимальні граничні ціни для годин мінімального навантаження (з 00:00 до 07:00 та з 23:00 до 24:00)
- 4 952 грн/МВт-год – максимальні граничні ціни для годин максимального навантаження (з 07:00 до 23:00)
- 10,0 грн/МВт-год - мінімальна гранична ціна.
·       На ВДР:
- 2 476 грн/МВт-год - максимальні граничні ціни для годин мінімального навантаження (з 00:00 до 07:00 та з 23:00 до 24:00)
- 4 952 грн/МВт-год – максимальні граничні ціни для годин максимального навантаження (з 07:00 до 23:00)
- 102% від ціни на РДН у відповідний період - мінімальна гранична ціна.
·       На балансуючому ринку:
- 125 % від ціни РДН - максимальна гранична ціна
- 10,0 грн/МВт-год - мінімальна гранична ціна.

Таким чином, верхні прайс-кепи на ринку на РДН/ВДР можуть підвищитись на 23,8%.

Слід зазначити, що починаючи з 02.03.2022 року максимальний обсяг продажу на ринку «на добу наперед» для учасників ринку, які є електропостачальниками та/або трейдерами дорівнює нулю МВт*год (наказ Міністерства енергетики України від 28.02.2022 року № 94). 
Відповідно до п 2.3.8 Правил Ринку, Максимальний обсяг продажу на ВДР розраховується ОР по кожному учаснику ринку для кожного торгового дня d та торгової зони z виходячи з максимального обсягу продажу на РДН, що повідомляється згідно з пунктом 2.3.5 цієї глави, та обсягів купівлі-продажу електричної енергії на РДН, повідомлених згідно з пунктом 2.3.6 цієї глави. 
Тобто електропостачальники та трейдери не мають можливості здійснювати продаж залишків електричної енергії купленої за ДД (двосторонніми договорами) на ринку РДН та ВДР, а продають її на балансуючому ринку, що, звісно, впливає виключно на коливання цін тільки на одному із сегментів ринку електричної енергії, а не всіх сегментах ринку, які беруться для розрахунків відповідно до Методики. 
Таким чином, для визначення коливань на ринку електричної енергії будуть братись не коректні дані, оскільки велика кількість учасників ринку не може вплинути та формування цін на РДН та ВДР, що суперечить принципам добросовісності, пропорційності та недискримінаційності, а це одні з основних принципів, які зазначено у ст. 2 Закону України «Про ринок електричної енергії».

Чим це загрожує бізнесу і населенню? 
Така ситуація гарантовано призведе до збільшення ціни електричної енергії на організованих сегментах ринку.
Як наслідок, відбудеться підвищення ціни електричної енергії для кінцевого споживача, що, в свою чергу, потягне за собою підвищення вартості продукції, вимушене зниження якості товарів і послуг, зниження конкурентоспроможності на ринках, скорочення персоналу, фінансові борги.
Якщо не підійти до питання доцільності підняття граничних цін на електричну енергію в період війни відповідально, виробники зіткнуться з серйозними комерційними проблемами, які приведуть до відсутності рентабельності виробництва.
В свою чергу, пересічні громадяни отримають здороження продуктів харчування та промислової продукції, які виробляються на території України.