Новини компанії

Кабінет Міністрів України перебирає права НКРЕКП?

За ініціативою Кабінету Міністрів України до Верховної ради внесений законопроєкт від 24.04.2023 року № 9236 Про внесення змін до Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" щодо особливостей провадження господарської діяльності з надання деяких послуг у сфері енергетики та комунальних послуг в умовах воєнного стану

Метою прийняття Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» щодо особливостей провадження господарської діяльності з надання деяких послуг у сфері енергетики та комунальних послуг в умовах воєнного стану» (далі – акт, законопроект) є врегулювання окремих питань ведення господарської діяльності на територіях України, де ведуться (велися) бойові дії або які є(були) фактично тимчасово окупованими (після 24.02.2022), зокрема, щодо визначення порядку компенсації збитків.

Законопроектом передбачається внесення змін до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України».

Завданням законопроекту є врегулювання окремих питань ведення господарської діяльності на територіях України, де ведуться (велися) бойові дії або які є(були) фактично тимчасово окупованими, зокрема, щодо визначення порядку компенсації збитків.

Законопроектом запропоновано механізм нормативно-правового врегулювання шляхом надання повноважень Кабінету Міністрів України на визначення:

особливостей здійснення суб’єктами господарювання господарської діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг та порядку компенсації збитків, отриманих такими суб’єктами на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією після 24 лютого 2022 року, від провадження діяльності з виробництва, передачі, розподілу та постачання електричної енергії, транспортування, розподілу та постачання природного газу;

особливостей надання комунальних послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією після 24.02.2022;

2) актів та органів, відповідальних за їх підготовку та прийняття;

3) за рахунок чого буде здійснюватися компенсація суб’єктам господарювання.

Законотворча ініціатива пропонує у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, затверджує порядок обліку послуг з транспортування, розподілу та постачання природного газу, виробництва, передачі, розподілу та постачання електричної енергії, виробництва теплової енергії, послуг з диспетчерського (оперативнотехнологічного) управління об’єднаною енергетичною системою України, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, наданих суб’єктами господарювання, органом ліцензування яких є Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих рф після 24 лютого 2022 року, протирічить Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», оскільки Регулятор не затверджує нормативно-правових актів, розроблених іншими органами державної влади.

На це звернув увагу Комітет Національної асоціації адвокатів України з енергетичного права за підсумками аналізу проекту Закону № 9236 «Про внесення змін до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» щодо особливостей провадження господарської діяльності з надання деяких послуг у сфері енергетики та комунальних послуг в умовах воєнного стану»

Оскільки законопроєкт передбачає перебирання Кабміном на себе функції державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, порушуючи особливий статусу Регулятора, він має отримати відповідний висновок Конституційного Суду України