Новини компанії

​​Потенційні ризики відміни граничних цін

31 травня 2023 року на позаплановому засіданні НКРЕКП було прийнято рішення про зупинку дії окремих положень постанови НКРЕКП від 25 лютого 2022 року № 332 «Про забезпечення стабільного функціонування ринку електричної енергії, у тому числі фінансового стану учасників ринку електричної енергії на період дії в Україні воєнного стану» (далі – Постанова №332), зокрема в частині:

- верхніх цінових обмежень на РДН та ВДР – 2000 грн/МВт.год для ночі та 4000 грн/МВт.год для дня;

- нижніх цінових обмежень на РДН – 1378,97 грн/МВт.год для ночі та 2646,25 грн/МВт.год для дня;

- нижніх цінових обмежень на ВДР – не менше 102% від ціни РДН;

- верхніх цінових обмежень на балансуючому ринку – не вище 120% від ціни РДН.

Згідно п.2 прийнятої постанови, рішення вступає в силу з 30 червня 2023 року. Слід зазначити, що у попередній редакції п.2 цієї постанови було формулювання «…, але не раніше дати прийняття рішення стосовно встановлення нових граничних цін…».

Встановлення та перегляд граничних цін на ринку РДН, ВДР та балансуючому ринку визначається відповідно до Методики визначення істотного коливання цін та встановлення граничних цін на ринку «на добу наперед», внутрішньодобовому ринку та балансуючому ринку (далі – Методика), затвердженої постановою НКРЕКП від 27.09.2022 № 1221.

У разі швидкого виконання всіх процедурних вимог, НКРЕКП може встигнути встановити нові цінові обмеження до 30 червня 2023 року. Але у разі виникнення певних затримок та неузгодженостей, що потребуватимуть додаткового часу, ринок електричної енергії буде працювати згідно цінових обмежень, що встановлені Правилами ринку та Правилами РДН/ВДР, а саме:

- максимальна ціна на РДН та ВДР – 50 000 грн/МВт.год (п. 1.6 та п. 2.8 Додатку 4 до Правил РДН/ВДР);

- мінімальна ціна на РДН та ВДР – 10 грн/МВт.год (п. 1.6 та п. 2.8 Додатку 4 до Правил РДН/ВДР);

- максимальна ціна на балансуючому ринку – 50 000 грн/МВт.год (п. 4.11.6. Правил ринку).

Водночас, формування ціни на РДН здійснюється в умовах значної концентрації як зі сторони попиту, так і зі сторони пропозиції, що вже неодноразово призводило до значних цінових коливань через маніпулятивні дії тих чи інших учасників ринку.

Виникає питання, як вчинить Регулятор у випадку, якщо ціна на РДН буде формуватися не так, як того очікують?

- Скасує прийняту 31 травня постанову, чим поверне діючі граничні ціни, а це, в свою чергу, буде свідомим ігноруванням вимог чинного законодавства щодо дії НКРЕКП у подібних випадках?

- Чи піде законодавчо правильним шляхом згідно чітко визначеної процедури у Методиці?