Новини компанії

Центральна інформаційно-комунікаційна платформа Датахаб: досягнення та проблеми

Центральна інформаційно-комунікаційна платформа DataHub (Датахаб) була запущена з метою автоматизації процесів обміну інформацією між учасниками комерційного обліку та процесів зміни постачальника. За майже рік з моменту запуску Датахаб пройшла через ряд етапів розвитку та вдосконалення, що дозволило забезпечити більш зручний та оперативний обмін інформацією між різними гравцями енергетичного ринку.

Протягом цього часу кількість операторів системи розподілу (ОСР), що працюють в DataHub, зросла з 3 до 22 учасників:
ДПЕМ ПрАТ "АТОМСЕРВІС", ПрАТ "Волиньобленерго", ПрАТ "ПЕЕМ "ЦЕК", АТ "Хмельницькобленерго", АТ "Чернівціобленерго", ВАТ "Тернопільобленерго", АТ "Прикарпаттяобленерго", ПрАТ "Закарпаттяобленерго", ПрАТ "Львівобленерго", ТОВ "НАФТОГАЗ ТЕПЛО", АТ "Вінницяобленерго", ПрАТ "Рівнеобленерго", ПрАТ "Кіровоградобленерго", АТ "Житомиробленерго", ПАТ "Черкасиобленерго", АТ "Чернігівобленерго", ТОВ "ДТЕК Високовольтні електричні мережі", ПрАТ "НЕК УКРЕНЕРГО", АТ "Миколаївобленерго", ПрАТ "ДТЕК КИЇВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ", ПрАТ "ДТЕК КИЇВСЬКІ РЕГІОНАЛЬНІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ", АТ "ДТЕК ДНІПРОВСЬКІ ЕЛЕКТРОМЕРЕЖІ".
Серед найважливіших досягнень DataHub за останній рік можна виділити такі:

🔹 Оптимізація процесів зміни постачальника.

Особливий акцент було зроблено на споживачів бюджетного сектору не встигають провести процедуру закупівлі (зміни постачальника) та попадають на постачання до постачальника останньої надії (ПОН). Тому була введена можливість зміни постачальника "заднім числом", гранична дата при цьому може бути будь-яка дата, починаючи з початку минулого календарного місяця по дату зміни. Також були внесені зміни в «Скорочену» і «Звичайну» процедуру зміни постачальника, в частині накладення ЕЦП споживача на шаблон файла зміни постачальника.

🔹 Розширення переліку процесів, доступних в Датахабі.

Крім зміни постачальника, в Датахабі тепер доступні такі процеси: закінчення постачання, продовження терміну дії договору, внесення змін до основних даних ТКО, заявка на отримання власних ТКО, запит основних даних ТКО, запит на перегляд даних ТКО, припинення/відновлення постачання, формування витягу за генеруючими установками споживача, ідентифікація пов'язаних осіб СПМ/споживача.

Незважаючи на ці досягнення, DataHub все ще має ряд проблем, які потребують вирішення. До основних проблем можна віднести такі:

🔹Недостатня взаємодія з операторами систем розподілу (ОСР).

Окремі ОСР не вносять ЕІС-коди точок обліку споживача в Датахаб, що ускладнює процес зміни постачальника. При цьому, ОСР порушує вимоги Кодексу комерційного обліку п.4.2.6.: «Внесення змін до реєстру ТКО, зокрема реєстрація ТКО, вилучення ТКО, а також будь-які інші зміни повинні виконуватись одразу після отримання ППКО (у ролі ATKO) відповідної інформації або звернення заінтересованого учасника ринку». Крім того, деякі ОСР призначають ЕІС коди площадки точкам обліку споживача, що також може призвести до проблем при зміні постачальника.

🔹Недосконалість комерційного обліку.
Наразі комерційний облік в DataHub є незручним, він ведеться лише за точками групи А, а форми звітів для вивантаження часових рядів є незручними. Крім того, відсутня можливість формувати дані за всіма точками обліку споживача в розрізі групи.

Також при завантаженні файлу зміни постачальника для окремих ЕІС-кодів можуть виникати помилки. Це пов'язано з тим, що деякі ОСР призначають ЕІС-коди площадки замість ЕІС-коду точок обліку споживача. При цьому зміни в договір розподілу споживача не вносяться, і споживач залишається непроінформованим.

Тому ці питання доводиться вирішувати постачальнику з ОСР в робочому порядку, оскільки процедура суперечки по даних питаннях в DataHub є складною та довготривалою.

Варто відзначити, що значно розширився перелік процесів в DataHub, що дозволяє працювати з ЕІС-точками/площадками споживача.

Зокрема, крім зміни постачальника, доступні наступні процеси:
- Закінчення постачання;
- Продовження терміну дії договору;
- Внесення змін до основних даних ТКО;
- Заявка на отримання власних ТКО;
- Запит основних даних ТКО;
- Запит на перегляд даних ТКО;
- Припинення/відновлення постачання;
- Формування витягу за генеруючими установками споживача;
- Ідентифікація пов’язаних осіб СПМ/споживача.

З усіх цих процесів, варто відмітити зручність та оперативність процесу припинення/відновлення постачання, який дозволяє в лічені секунди вибрати ЕІС-коди споживача та за допомогою позначки включити чи відключити постачання в установлений термін.

Загалом інформаційно-комунікаційна платформа DataHub є важливим кроком у напрямку автоматизації процесів на ринку електроенергії. DataHub вже допоміг покращити ефективність взаємодії між учасниками ринку, однак для того, щоб він став повноцінним і ефективним інструментом, необхідно вирішити ряд проблем, які були зазначені вище.